Lady Gaga atau nama sebenarnya Stefani Joanne Angelina Germanotta bukanlah sebarangan penyanyi. Dilahirkan di New York City, penyanyi berusia 26 tahun ini merupakan seorang genius dalam soal pemasaran .
Kebolehan ini telah melonjakkan namanya sebagai antara penyanyi tersohor dunia pada masa ini.Antara gimik pemasaran yamg paling menonjol dan sering digunakan adalah gaya penampilan fesyen pakaian yang extreme dan unik seperti pakaian daging mentah yang telah menggemparkan dunia hiburan.
Saya bukanlah peminat Lady Gaga cuma mengkagumi marketing style yang digunakan oleh penyanyi ini.Kalau nak dibandingkan dengan penyanyi wanita antara bangsa yang lain, saya lebih meminati Celine Dion.Namun dari segi populariti, Celine Dion yang merupakan bekas juara American Idol kelihatan semakin ketinggalan.Dengan pengikut Twitter seramai 26 juta orang, tidak syak lagi Lady Gaga memang cukup popular diseluruh dunia .
Dalam industri hiburan di tanah air, KRU dan Yuna adalah di antara penyanyi yang turut memiliki marketing style dan karisma yang hebat.
Antara trend terkini pemasaran yang dilakukan oleh penghibur di tanah air sekarang ialah dengan bergabung dalam penerbitan album.
Teknologi IT dan internet turut memainkan peranan yang amat penting dalam industri hiburan.Ada laporan mengatakan Aizat meraih pendapatan sehingga RM4 juta hanya melalui penjualan lagu lagu secara download.Kemunculan terlalu ramai penyayi baru telah menjadikan persaingan untuk menguasai pasaran hiburan di Malaysia semakin sengit. Mujurlah ada internet yang boleh meluaskan pasaran ke seluruh dunia.



No comments:
Post a Comment